Psykisk sjukdom

Psykisk sjukdom, vad är det egentligen? Vad psykiskt? Jo det sitter ju i hjärnan. Men vad är det att vissa drabbas av det och andra inte? Vad spelar in och vad spelar inte in. Arv, miljö, genetiskt osv. Jag har egna teorier om väldigt mycket som handlar om det. Jag har inte full kunskap om allt och man kan väl aldrig bli full lärd heller.
Men den kunskapen jag har fått in har jag då också dragit mina egna slutsatser och teorier om saker och ting. Alla drabbas ju inte av detta, men det är mycket vanligt i dagens samhälle. Vad är det som gjort det? Jadu, är det för att det är mer okej att vara sjuk? För att folk har en helt annan syn än förr då man höll dessa persongrupper inne? Eller för att samhället har förändrats? Det kommer ny teknik som antagligen forma oss till dom vi blir? Jag har inte en aning, och man kan få mycket tankar kring det som jag inte är sugen på att dra upp här. Jag tycker dessa sjukdomar som påverkar oss psykiskt är svåra att förstå. Och ännu svårare att kunna hjälpa dessa individer och behandla dom. Somatik och psykiskt är stor skillnad. Du ser ju inte förbättring på samma sätt? I somatiken ser du skillnad, på de psykiska är det mer att du iakttar de friska, genom hur du pratar, bemöter och blir behandlad av dom.
I dagens samhälle tycker jag att folk fortfarande att folk ser ner på dessa människor som drabbas av det. Varför? Tex på en akutavdelning eller om någon är på rättpsyk, fördomarna finns kvar. Men varför? Dom är inte mindre värda än alla andra, utan det är något dessa människor få handskas med varje dag, det är inget dom valt själva utan de är så dom har formats. Och det variera så mycket från individ till individ. Som frågan man kan få ibland, att usch vad sjuk man måste vara för att vara på en akutavdelning? Men det handlar inte om det, det kan handla om allt ifrån att höra röster till att ha en djup depression. Du är inte dum för att du kan hallucinera eller för att du känner tomhet. Vissa av dessa människor är smartare än vad en annan aldrig kommer bli, de är kompetenta individer som behövs i samhället men som kanske inte kan komma så långt för att deras sjukdom sätter stopp, de hindrar deras vardag till att gå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0